psychology

افزایش اپیدمی کوکائینی در آمریکا

0 گؤروش
یازار:‌

یک مطالعه از سوی ماموران تحقیق نشان می‌دهد که اپیدمی کوکائین افیونی در ایالات‌متحده احتمالا ً در سال‌های آتی افزایش می‌یابد ، و این تدابیر مبتنی بر محدود کردن دسترسی به داروهای تجویزی اثر حداقلی در کاهش مرگ بیش از حد دارند .
اشتراک :
داستان کامل

یک مطالعه از محققان در موسسه عمومی ارزیابی فن‌آوری ماساچوست ( MGH ) موسسه فن‌آوری ماساچوست نشان می‌دهد که اپیدمی شدن بیش از حد مواد افیونی در ایالات‌متحده در سال‌های آتی افزایش می‌یابد و این اقدامات براساس محدود کردن دسترسی به داروهای تجویزی , کم‌ترین تاثیر را در کاهش مرگ بیش از حد دارند . در گزارش خود منتشر شده در شبکه آزاد Network , تیم یاد می‌کند که ماهیت متغیر این اپیدمی - - که اکنون با استفاده از opioids غیر قانونی مانند هروئین و fentanyl ناشی می‌شود , تاثیر بالقوه برنامه‌هایی را که opioids تجویز را هدف قرار می‌دهند , کاهش داده‌است .


Jagpreet Chhatwal ، دکترای خود از موسسه ارزیابی فن‌آوری ، می‌گوید : " اپیدمی افیونی شروع به افزایش شدیدی در تجویز افیونی در دهه ۹۰ کرده‌است ؛ اما از سال ۲۰۱۰ ، مرگ ناشی از مصرف بیش از اندازه افیونی در اثر مصرف بیش از اندازه افیونی موجب افزایش شمار تلفات ناشی از مصرف بیش از حد افیونی در زمانی شده‌است که عرضه داروهای تجویزی در حال کاهش است ."
تیم Chhatwal's از داده‌ها از منابعی مانند بررسی ملی استفاده از مواد مخدر و بهداشت و مراکز کنترل بیماری‌ها و پیش‌گیری برای توسعه مدل سیاست Opioid استفاده کرد که منعکس‌کننده مسیر اپیدمی افیونی در ایالات‌متحده از ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۵ است . سپس از آن مدل برای پیش‌بینی نتایج احتمالی از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۵ استفاده کردند .
براساس سناریوی موجود ، که در آن هیچ کاهش بیشتری در سو استفاده از تجویز prescription در سال‌های آتی رخ نمی‌دهد ، این مدل نشان می‌دهد که تعداد سالانه مرگ‌های افیونی از ۳۳، ۱۰۰ در سال ۲۰۱۵ به ۸۱، ۷۰۰ در سال ۲۰۲۵ افزایش پیدا خواهد کرد که ۱۴۷ درصد افزایش داشته‌است. این مدل همچنین پیش‌بینی می‌کند که در طی این سال‌ها ، مجموعا ً ۷۰۰ نفر از بیش از ۷۰۰، ۰۰۰ نفر در اثر مصرف بیش از حد مواد مخدر از مواد مخدر غیر قانونی مانند هروئین و مواد مخدر کشته خواهند شد . پژوهشگران همچنین برآورد می‌کنند که تا سال ۲۰۲۵ ، نیمی از تمام کاربران افیونی دیگر بجای داروهای تجویزی ، با غیر قانونی شروع به کار خواهند کرد . در تمام حالات تست شده، مداخلات به سمت کاهش سو مصرف داروهای تجویزی ، به منظور کاهش میزان مصرف بیش از حد مصرف بیش از ۳ تا ۵ درصد پیش‌بینی شده‌بود .
او گفت : " اپیدمی فلج‌اطفال در حال انجام چندین نیروهای مرتبط را در بر می‌گیرد . Qiushi چن ، PhD ، نویسنده اصلی ، استادیار در دانشکده مهندسی صنایع و تولید در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا و محقق وابسته در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا می‌گوید : " مدلسازی سیستم‌ها ، رویکرد ریاضی استفاده‌شده در تجزیه و تحلیل ما ، به ما اجازه می‌دهد تا پویایی زیربنایی را درک کنیم و تاثیر مداخلات متفاوتی را تعیین کنیم . "
Chhatwal اضافه می‌کند : " اگر به تنهایی بر کنترل عرضه داروهای تجویزی تکیه کنیم ، با شکست مواجه خواهیم شد ، با شکست مواجه خواهیم شد . opioids غیر قانونی اکنون منجر به مرگ بیش از حد بیش از حد می‌شود و پیش‌بینی می‌شود که چنین مرگ‌هایی تا ۲۶۰ درصد - - از ۱۹، ۰۰۰ به ۶۸۰۰۰ - - بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۵ افزایش یابد . یک رویکرد multipronged - از جمله استراتژی‌هایی برای شناسایی افراد مبتلا به اختلال استفاده افیونی ، دسترسی بهبود یافته به داروهایی مانند متادون و buprenorphine ، و توسعه خدمات کاهش آسیب مانند داروی برگشت مصرف بیش از حد مواد افیونی ( Chhatwal ) استادیار رادیولوژی در دانشکده پزشکی هاروارد است .



آردینی اوخو
چهارشنبه 25 اردیبهشت 1398
بؤلوملر :

مامور تجسس در صحنه جرم

0 گؤروش
یازار:‌

ماموران تجسس صحنه جرم بر روی صحنه جرم ( صحنه جرم ) : سری تحقیقات صحنه جرم به نظر می‌رسد که قادر به حل هر راز به لطف یک علم کوچک و بسیاری از مجوزهای هنری است . اما اکنون یک تکنیک زندگی واقعی وجود دارد که می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به ابزارهای ردیابی جرائم خیالی داشته باشد . دانشمندان راهی را برای گفتن اینکه اثر انگشت قدیمی چقدر است ، گزارش می‌دهند . این می‌تواند به بازرسان کمک کند که تعیین کنند کدام مجموعه مناسب هستند و کدام یک از آن‌ها مدت‌ها پیش باقی مانده بودند.
اشتراک :
داستان کامل

ماموران تجسس صحنه جرم بر روی صحنه جرم ( صحنه جرم ) : سری تحقیقات صحنه جرم به نظر می‌رسد که قادر به حل هر راز به لطف یک علم کوچک و بسیاری از مجوزهای هنری است . اما اکنون یک تکنیک زندگی واقعی وجود دارد که می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به ابزارهای ردیابی جرائم خیالی داشته باشد . دانشمندان در مجله ACS شیمی به یک روش برای تشخیص اینکه اثر انگشت چگونه هستند ، گزارش می‌دهند .

این می‌تواند به بازرسان کمک کند که تعیین کنند کدام مجموعه مناسب هستند و کدام یک از آن‌ها مدت‌ها پیش باقی مانده بودند.
مقامات انتظامی مدت‌ها است که بر اثر انگشت رها شده توسط مجرمان برای کمک به حل این پرونده‌ها اتکا شده‌اند . علاوه بر الگوهای of ، حلقه‌ها و قوس‌های خاص افراد ، تابلوها می‌توانند نشانه‌هایی از سن و جنسیت مالکان و همچنین مواد - مانند مواد منفجره یا مواد - - که ممکن است به آن‌ها دست زده باشند را نیز به دست آورند . اما تعیین اینکه این residues تا چه مدت در صحنه جرم بوده‌اند ، یک جنبه است که به عنوان یک چالش باقی مانده‌است . توانایی اثر انگشت به پلیس این امکان را می‌دهد که به راحتی افراد خاصی را در تحقیقات و یا خارج از تحقیقات خود تحت حاکمیت قرار دهند . شین Muramoto و همکارانش می‌خواستند راهی برای رفع این نیازها پیدا کنند .
محققان مولکول‌های مختلفی را در اثر انگشت مطالعه کردند و دریافتند که ماده‌ای به نام palmitic اسید از ridges های چاپی در نرخ قابل‌پیش‌بینی کوچ می‌کند . براساس این انتشار ، دانشمندان می‌توانستند تخمین بزنند که یک اثر انگشت چقدر قدیمی است . یافته‌های آن‌ها شامل چاپ تا چهار روز است ، اما آن‌ها قصد دارند این پنجره را به ۱۰ روز گسترش دهند . مطالعه جدید تاثیر اضافه کردن کربوپلاتین - - یک عامل chemotherapeutic مبتنی بر پلاتین و / یا bevacizumab - - دارویی طراحی‌شده برای کاهش رشد رگ‌های خونی جدید - - به رژیم استاندارد شیمی‌درمانی داده‌شده به بیماران مبتلا به سرطان سینه سه منفی را بررسی کرد . این تیم روندی را پیدا کرد که نشان می‌داد افزودن یک یا هر دو دارو تعداد بیمارانی که واجد شرایط درمان سرطان پستان هستند را افزایش داده‌است . چهل و دو درصد از ۱۸۵ زنی که در ابتدا نامزد درمان برای نگهداری از پستان نبودند ، پس از دریافت دارو واجد شرایط بودند . آقای کولتر گفت : " یک توضیح بالقوه برای این یافته این است که نوجوانان دو جنسی بیش‌ترین تعداد می‌گساری و می‌گساری را در مقایسه با گروه‌های جنسی همجنس گرا دارند و bisexuals بخش بزرگ‌تری از جمعیت را نسبت به نوجوانان همجنس گرا یا نوجوانان که از گرایش جنسی خود مطمئن نیستند ، تشکیل می‌دهد .
مطالعات آینده باید بررسی کنند که چگونه جو مدارس تا چه حد می‌تواند مثبت باشد - - و محققان بهداشت عمومی و افراد حرفه‌ای باید طراحی ، اجرا و ارزیابی مداخلات به طور خاص با هدف جلوگیری و کاهش استفاده از الکل برای نوجوانان دو جنسی را مورد بررسی قرار دهند ."



آردینی اوخو
پنجشنبه 19 اردیبهشت 1398
بؤلوملر :

کارآزمایی بالینی تصادفی

0 گؤروش
یازار:‌

مواد و روش‌ها : این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده بر روی ۵۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان انجام شد . تقریبا ً ۹۵ % از زنان قبل از انتشار معیارهای ورود به سرطان , تشخیص سرطان خود را قبل از انتشار , و نیمه دیگر پس از انتشار , دریافت کردند .


به گزارش ماموران تحقیق , در گروه پیش از درمان , 20 درصد از بیماران در گروه پس از پی‌گیری دچار rt - pcr نشدند و میزان rt - pcr کاهش یافت . یافته‌ها : نتایج نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنی‌داری وجود دارد ( p < 0.05) . با این حال , سلطان چو گفت که پس از محاکمه کیسی آنتونی , 18 / 18 درصد از بیماران به مدت ۴۸ سال و بیشتر آن را دریافت کردند .
اثرات جانبی روی سینه شامل ورم پستان , درد , تغییر رنگ پوست یا سفتی و چروکیدگی در اندازه پستان است .
محققان تغییرات زیادی را در استفاده از rt وابسته به مشخصات دموگرافیک , تومور و سایر خصوصیات گزارش کردند .
چو چو گفت : دسترسی ضعیف به مراقبت از سرطان , به جای پیروی بهتر از دستورالعمل , ممکن است برخی تفاوت‌های مشاهده‌شده در استفاده از rt را توضیح دهد . به عنوان مثال , پیش‌بینی‌کننده‌های مهم کم‌ترین استفاده از rt شامل اقامت در ایالت‌های جنوب شرقی ( کنتاکی , تنسی , می‌سی‌سی‌پی و آلاباما ) یا در یک جمعیت روستایی کوچک نزدیک به یک منطقه شهری یا افزایش فاصله بین خانه بیمار و بیمارستان بود که سرطان را گزارش کردند . او اشاره کرد با این حال , وضعیت بیمه تاثیر rt را تحت‌تاثیر قرار نداده است .
به همین ترتیب , چو چو پیشنهاد کرد که برخی زنان ممکن است برای کاهش نگرانی‌های خود در مورد یک تکرار انتخاب کنند . روش کار : این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی شده بر روی ۶۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان انجام شد . باب
یکی دیگر از توضیحات ممکن توسط چو چو برای پذیرش ظاهرا ً پایین این رهنمود , محبوبیت رو به افزایش در دهه گذشته است . یک دوره از براکی تراپی ( براکی تراپی ) معمولا ً تنها ۵ روز در مقابل ۶ هفته با روش مرسوم پرتو خارجی مرسوم است . روش جدیدتر , کاشت مواد رادیو اکتیو ( بذر و یا کاتتر ) در حفره سینه است .
چندین پیش‌بینی دیگر از عدم دریافت پاسخ rt محققان را شگفت‌زده کرد . اگر بیماران به درمان طولانی‌مدت ضد هورمون و یا باقی مانده تومور پس از درمان ادامه می‌دادند , احتمال ابتلا به این بیماری کم‌تر بود . گرچه چو چو گفت که آن‌ها فقط به دلایل ممکن فکر می‌کنند که چرا این بیماران تمایل به دریافت rt به عنوان متخصص دارند , تحلیل بیشتر داده‌های مطالعه نشان داد که بین سن پیشرفته و تومور باقیمانده همبستگی وجود دارد. تحلیل سری جرایم ارتکابی در چهار یا بیشتر نشان‌دهنده عملکرد پیش‌بینی رویداد بعدی است . اگر کیلومتر مربع برای رخداد بعدی و ورود به جرم در یک سری زمانی نظارت شود , مدل می‌تواند به طور متوسط یک درصد از جرائم را شناسایی کند .
اطلاعات اداره تحقیقات فدرال برآورد می‌کند که در این کشور بیش از یک میلیون سرقت در این کشور وجود داشته‌است و دستگیری آن‌ها تنها در ۱۰ % موارد صورت‌گرفته است . پورتر گفت که اثربخشی این مدل اثبات می‌کند که این یک ابزار مبارزه با جرم است که برای بازرسان پلیس مفید خواهد بود چون آن‌ها برای حل سرقت‌های بیشتر کار می‌کنند .



آردینی اوخو
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
بؤلوملر :

عواقب دراز مدت تحمل درد

0 گؤروش
یازار:‌

جانی بکوف گفت : " ما تنها شروع به درک عواقب دراز مدت تحمل ضربه و ضربه مکرر سر داریم . " او گفت : " پزشکان , مربیان و کارکنان مدرسه همگی باید اهمیت تشخیص درست ضربات مغزی و معیارهای زمانی که ورزش‌کار دانش‌آموز می‌تواند به مدرسه بازگردد و به ورزش باز گردد را بدانند . "
بیماران مبتلا به سرطان پستان که تحت ماستکتومی قرار می‌گیرند باید تحت درمان قرار گیرند , در صورتی که سرطان آن‌ها به چهار یا چند گره مجاور سرایت کرده باشد .
اشتراک :
داستان کامل

بیماران مبتلا به سرطان پستان که تحت ماستکتومی قرار می‌گیرند باید تحت درمان قرار گیرند , در صورتی که سرطان آن‌ها به چهار یا چند گره مجاور سرایت کرده باشد . محققان بسیاری از موارد ابتلا به سرطان سینه را مورد بررسی قرار دادند و مطالعه آن‌ها به عنوان مقاله‌ای در مجله " مطبوعات " در مجله دانشکده آمریکایی جراحان آمریکا از قبل منتشر شده‌است .


تلاش‌های بسیاری برای کاهش ریسک ابتلا به سرطان پستان و بهبود بقا در بیمارانی که سرطان آن‌ها " به صورت محلی " با مرحله پاتولوژیک ۲ یا n3 در سیستم مرحله‌بندی سرطان انجام می‌شود , کاهش می‌یابد . مواد و روش‌ها : این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی بر روی ۶۰ بیمار مبتلا به سرطان ریه انجام شد . باب
جان دی . چو , md , mba , استاد جراحی در دانشگاه ایالتی لویزیانا در دانشگاه ایالتی لوئیزیانا
از آن زمان تا کنون , موسسه ملی سرطان و انجمن پزشکان بالینی آمریکا توصیه کرده‌اند که علاوه بر شیمی‌درمانی , بیماران مبتلا به سرطان پستان که به دنبال حذف پستان هستند و خطر عود تومور در ناحیه قفسه‌سینه را دارند . این گروه خطر شامل زنانی با چهار یا بیشتر غدد لنفاوی می‌باشد .
برای این مطالعه , محققان انطباق با دستورالعمل‌های درمانی را با استفاده از پایگاه‌داده‌های ملی سرطان ارزیابی کردند . این گزارش حدود ۷۰ درصد از موارد ابتلا به سرطان در ایالات‌متحده را از طریق برنامه‌های مربوط به سرطان در ایالات‌متحده ثبت می‌کند .
از ۱۴۰ بیمار مبتلا به سرطان پستان مبتلا به سرطان پستان مبتلا به سرطان پستان تشخیص داده شد . محققان این فایل‌های شناسایی شده را برای تعیین عوامل مرتبط با دریافت اطلاعات مورد ارزیابی قرار دادند .
چو چو و همکارانش متوجه شدند که ویژگی‌های اقتصادی - اجتماعی بیماران مانند نژاد یا قومیت , سطح درآمد یا تحصیلات , وضعیت بیمه سلامت , محل سکونت , یا همبودی ( بیماری همزمان ) تاثیری بر این نداشتند که آیا زنانی که مبتلا به سرطان پستان n2 یا n3 هستند مورد استفاده قرار گیرند . همچنین , نه منطقه جغرافیایی ساختمان درمان و نه نوع برنامه سرطان ( برنامه سرطان جامعه , برنامه جامع سرطان جامعه , برنامه تحقیقات سرطان دانشگاهی , یا انواع دیگر ) . با این حال , اکثر بیماران سفید بودند , بیمه خصوصی داشتند , دارای سطح تحصیلات بالا و سطح تحصیلات بالا بودند .
براساس تحلیل‌های آماری , تنها سه عامل به طور مستقل احتمال بالاتری را پیش‌بینی کردند که بیماران دریافت می‌کردند : دریافت مجدد شیمی‌درمانی , بستری مجدد به بیمارستان در ماه اول پس از خروج از پستان و زنده ماندن در روز پس از عمل .




آردینی اوخو
سه شنبه 17 اردیبهشت 1398
بؤلوملر :

محدودیت نورون ها در چشم

0 گؤروش
یازار:‌

چشم‌های ما مملو از اطلاعات دیداری هستند ، اما نورون‌ها در چشمان ما محدودیت‌های خاصی دارند . بنابراین ، نورون‌ها چه چیزی را برای استخراج و ارسال به مغز انتخاب می‌کنند ؟ تاکنون ذهن شناسان از چندین نظریه مختلف برای پیش‌بینی اینکه نورون‌ها چه کار خواهند کرد ، استفاده کرده‌اند . اکنون دانشمندان چارچوبی را توسعه داده‌اند که نظریه‌های قبلی را به عنوان موارد خاص به هم پیوند می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا پیش‌بینی‌هایی در مورد انواع نورون‌ها که قبلا ً توسط هر نظریه‌ای توصیف نشده اند ، انجام دهند .
اشتراک :
داستان کامل
نورون‌ها در شبکیه ، اطلاعاتی را که برای انتقال به مغز دریافت می‌کنند را رمز می‌کنند .

اعتبار :


IST Austria / Birgit Rieger
چشم‌های ما مملو از اطلاعات دیداری هستند ، اما نورون‌ها در چشمان ما محدودیت‌های خاصی دارند . بنابراین ، نورون‌ها چه چیزی را برای استخراج و ارسال به مغز انتخاب می‌کنند ؟ تاکنون ذهن شناسان از چندین نظریه مختلف برای پیش‌بینی اینکه نورون‌ها چه کار خواهند کرد ، استفاده کرده‌اند . اکنون دانشمندان چارچوبی را توسعه داده‌اند که نظریه‌های قبلی را به عنوان موارد خاص به هم پیوند می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا پیش‌بینی‌هایی در مورد انواع نورون‌ها که قبلا ً توسط هر نظریه‌ای توصیف نشده اند ، انجام دهند .
دوربین‌های ویدیویی دیجیتال توانایی ثبت جزئیات باور نکردنی را دارند ، اما حفظ همه آن داده‌ها مقدار زیادی فضا را ذخیره می‌کنند : چطور می‌توانیم یک ویدئو را فشرده کنیم - - یعنی ، اطلاعات را حذف کنیم - - به نحوی که می‌توانیم تفاوت را وقتی که بازی می‌شود ببینیم ؟ به طور مشابه ، همانطور که ما در مورد زندگی روزمره خود می‌رویم ، چشم‌های ما مملو از اطلاعات دیداری هستند ، اما نورون‌ها در چشمان ما محدودیت‌های خاصی دارند - - درست مانند مهندسین داده‌ها . بنابراین ، با توجه به این مجموعه غنی از محرک‌ها ، نورون‌ها چه چیزی را برای استخراج و ارسال به مغز انتخاب می‌کنند ؟ neuroscientists چند دهه است که این سوال را پرسیده و قبلا ً چندین نظریه مختلف را برای توضیح و پیش‌بینی اینکه نورون‌ها در وضعیت‌های ویژه‌ای چگونه انجام خواهند داد ، به کار برده بودند . در حال حاضر ، متیو Chalk ( a سابق در موسسه World Vision در پاریس ) ، IST Austria Professor ، و Olivier Marre ، چارچوبی را توسعه داده‌اند که نظریات قبلی را به عنوان موارد خاص به هم پیوند می‌دهد و آن‌ها را قادر می‌سازد تا پیش‌بینی‌هایی در مورد انواع نورون‌ها که قبلا ً توسط هر نظریه‌ای توصیف نشده اند ، انجام دهند .
یکی از اهداف اصلی عصب‌شناسی حسی ، پیش‌بینی واکنش‌های عصبی با استفاده از مدل‌های ریاضی است . قبلا ً، این پیش‌بینی‌ها براساس سه نظریه اصلی بودند که هر کدام حوزه متفاوتی از کاربردپذیری را داشتند ، که مربوط به مفروضات متفاوت در مورد محدودیت‌های داخلی نورون‌ها ، نوع سیگنال و هدف از اطلاعات جمع‌آوری‌شده بودند . به طور کلی ، یک کد عصبی اساسا ً تابعی است که پیش‌بینی می‌کند که یک نورون باید " آتش " داشته باشد، یعنی ، سیگنال پتانسیل عمل را بسیار شبیه یک " ۱ " در الفبای دودویی که کامپیوترهای ما استفاده می‌کنند منتشر کند . مجموعه یک یا چند نورون در زمان خاص می‌تواند اطلاعات را رمز کند . کدگذاری موثر فرض می‌کند که نورون‌ها تا حد ممکن اطلاعات را رمز می‌کنند ، با توجه به محدودیت‌های داخلی خود ( سر و صدا ، متابولیسم و غیره ) . از طرف دیگر کدگذاری پیشگویانه ، فرض می‌کند که تنها اطلاعات مربوط به پیش‌بینی آینده ( به عنوان مثال یک حشره خواهد پرواز می‌کند ) کدگذاری می‌شود . در نهایت ، کدگذاری اسپارس فرض می‌کند که تنها چند نورون در هر زمان فعال هستند . یکی از مشکلات این وضعیت این بود که مشخص نبود این نظریه‌ها چگونه به هم مرتبط هستند ، و اگر آن‌ها با هم سازگار باشند . این تحولات اخیر نظم را به چشم‌انداز نظری نسبت می‌دهند : " قبلا ً هیچ ایده واضحی از نحوه اتصال و یا مقایسه این نظریه‌ها وجود نداشت . gasper Tkacik می‌گوید : " چارچوب ما بر این مساله غلبه می‌کند و آن‌ها را در یک ساختار فراگیر کنار هم قرار می‌دهد . "


آردینی اوخو
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
بؤلوملر :

افراد ممکن است شادتر باشند

0 گؤروش
یازار:‌

براساس تحقیقات جدید ، افراد ممکن است شادتر باشند وقتی که احساس می‌کنند احساس تمایل دارند ، حتی اگر این احساسات ناخوشایند باشند ، مانند عصبانیت و یا نفرت .
اشتراک :
داستان کامل
افرادی که بیش از پیش احساسات خود را تجربه کرده بودند ، رضایت از زندگی بیشتر و علائم افسردگی کمتری داشتند ، صرف‌نظر از این که آیا این احساسات مطلوب خوشایند هستند یا ناخوشایند .
اعتبار : © / Fotolia
با توجه به تحقیقی که توسط انجمن روانشناسی آمریکا منتشر شده‌است ، افراد ممکن است شادتر باشند وقتی که احساس می‌کنند احساس تمایل دارند ، حتی اگر این احساسات ناخوشایند باشند ، مانند عصبانیت و یا نفرت .
" شادی بیش از احساس لذت و اجتناب از درد است . دکتر مایا تمیر ، محقق ارشد روانشناسی در دانشگاه عبری اورشلیم ، گفت : " شادی در مورد داشتن تجربیاتی است که ارزشمند و با ارزش هستند ، از جمله احساسات که شما فکر می‌کنید حق دارند " .

این تحقیق شامل ۲، ۳۲۴ دانشجو در هشت کشور است: ایالات‌متحده ، برزیل ، چین ، آلمان ، غنا ، اسرائیل ، لهستان و سنگاپور . تامیر گفت : این تحقیق که در ژورنال روانشناسی تجربی به صورت آنلاین منتشر شد ، اولین مطالعه‌ای است که این رابطه را بین شادی و تجربه عواطف مورد نظر پیدا می‌کند ، حتی زمانی که این احساسات ناخوشایند هستند .


شرکت‌کنندگان به طور کلی می‌خواستند احساسات خوشایندی و احساسات ناخوشایند کمتری را نسبت به زندگی شان تجربه کنند ، اما همیشه این مورد صدق می‌کرد . به طور شگفت‌انگیز ، ۱۱ درصد از شرکت کنندگان می‌خواستند احساس متعالی کمتری داشته باشند ، مانند عشق و همدردی ، نسبت به تجربه در زندگی روزمره ، و ۱۰ درصد می‌خواستند احساس ناخوشایند تری مانند عصبانیت و یا کینه داشته باشند . تنها یک همپوشانی کوچک بین این گروه‌ها وجود داشت .
به عنوان مثال ، کسی که هنگام خواندن در مورد سواستفاده از کودکان احساس عصبانیت نمی‌کند ممکن است فکر کند که او باید نسبت به مشکلات کودکان مورد سو استفاده عصبانی باشد ، بنابراین او می‌خواهد بیشتر از آنچه در آن لحظه انجام می‌دهد احساس خشم کند . تامیر گفت : زنی که می‌خواهد یک شریک بد رفتاری را ترک کند اما isn't مایل به انجام این کار است ، اگر او را کم‌تر دوست داشته باشد ، خوشحال‌تر خواهد بود .
شرکت کنندگان در مورد احساسی که آن‌ها دوست داشتند و احساسی که در زندگی خود احساس می‌کردند ، مورد بررسی قرار گرفتند . آن‌ها همچنین رضایت از زندگی و علائم افسردگی را اعلام کردند . در میان فرهنگ‌های مختلف در این مطالعه ، شرکت کنندگانی که احساس بیشتری نسبت به احساس رضایت از زندگی و علائم افسردگی کمتری داشتند ، صرف‌نظر از این که آیا این احساسات مطلوب خوشایند هستند یا ناخوشایند . تامیر گفت که با این حال تحقیقات بیشتری برای آزمایش این که آیا احساسات مطلوب واقعا ً بر شادی تاثیر می‌گذارد یا نه صرفا ً مرتبط با آن است ، مورد نیاز است .
این مطالعه تنها یک دسته از احساسات ناخوشایند را ارزیابی کرد که به عنوان احساسات منفی self شناخته می‌شود ، که شامل نفرت ، خصومت ، خشم و تحقیر می‌شود . تامیر گفت که تحقیقات آینده می‌تواند احساسات ناخوشایند دیگر مانند ترس ، احساس گناه ، ناراحتی یا شرم را آزمایش کند . احساسات مطبوعی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند شامل همدردی ، عشق ، اعتماد ، شور و هیجان و هیجان بودند . تحقیقات قبلی نشان دادند که احساساتی که افراد تمایل دارند به ارزش‌ها و هنجارهای فرهنگی شان مرتبط هستند ، اما این ارتباطات مستقیما ً در این تحقیق مورد بررسی قرار می‌گیرند .
تامیر گفت : این مطالعه ممکن است باعث ایجاد کمی نور بر انتظارات غیرواقعی مردم شود که بسیاری از مردم در مورد احساسات خود دارند .
تامیر گفت : " مردم می‌خواهند همه زمان‌ها در فرهنگ‌های غربی بویژه در ایالات‌متحده احساس خوبی داشته باشند . حتی اگر آن‌ها بیشتر اوقات احساس خوبی داشته باشند ، ممکن است فکر کنند که آن‌ها باید احساس بهتری داشته باشند ، که ممکن است آن‌ها را به کلی خوشحال کند ."



آردینی اوخو
یکشنبه 15 اردیبهشت 1398
بؤلوملر :

تزریق وافارین موجب جنون میشود!

0 گؤروش
یازار:‌

محققان گزارش داده‌اند که درمان طولانی‌مدت با وارفارین دارو همراه با داروهای لخته شدن می‌تواند خطر جنون در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش دهد . فیبریلاسیون دهلیزی یکی از ناهنجاری‌های مادرزادی قلب است که خطر سکته و انواع متداول جنون را افزایش می‌دهد . مکانیسم‌های پشت انجمن فیبریلاسیون دهلیزی و جنون ناشناخته هستند .
اشتراک :
داستان کامل
با توجه به تحقیقاتی که در جلسات علمی انجمن قلب آمریکا ارائه شده‌است , تزریق طولانی‌مدت وارفارین با وارفارین و داروهای ضد انعقاد خون , خطر جنون در افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی را افزایش می‌دهد .
فیبریلاسیون دهلیزی یکی از ناهنجاری‌های مادرزادی قلب است که خطر سکته و انواع متداول جنون را افزایش می‌دهد . مکانیسم‌های پشت انجمن فیبریلاسیون دهلیزی و جنون ناشناخته هستند .
t . جارد لیا , نویسنده ارشد این تحقیق و رئیس الکتروفیزیولوژی موسسه قلب در مورای , یوتا . این ممکن است منجر به خونریزی شدید در مغز شود که نشانه خوبی از آن نیست , اما در طول زمان با افزایش خطر جنون انباشته می‌شود . "

مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود . پس از تعدیل عوامل خطر خونریزی و خونریزی , بیمارانی که به صورت غیرطبیعی از روند انعقاد خون کندی برخوردار بودند , نسبت به بیمارانی که تست‌های آن‌ها کم‌تر از ۴ برابر بود , بیش از دو برابر مبتلا به جنون تشخیص داده شدند . این افزایش نسبت به آنچه محققان در مطالعه قبلی وارفارین داشتند بیشتر است .


بیمارانی که لخته شدن آهسته کندی داشتند , داروی زیادی دریافت می‌کردند .
محققان پیش از این دریافتند که اگر اندازه‌گیری آزمایشگاهی زمان انعقاد آن‌ها بسیار آهسته باشد ( افزایش خطر خونریزی ) یا خیلی سریع ( بالا بردن ریسک لخته‌های خونی ) ممکن است بیماران فیبریلاسیون دهلیزی بیشتر دچار جنون شوند . از این نتایج می ‌توان نتیجه گرفت که آسیب مغزی از خون ریزی و لخته‌های خونی در بیماران فیبریلاسیون دهلیزی نقش دارد .
او گفت : " حتی در مراکز مهارتی , بسیار رایج است که inr را در خارج از محدوده ایده‌آل تا 10 / 10 درصد از زمان داشته باشیم , و طی سال‌ها ممکن است اثر منفی تجمعی بر توانایی ادراکی داشته باشد . "
به گفته الوات , اگر شما در حال مصرف وارفارین و یک داروی ضد چروک مانند آسپیرین و یا آسپرین هستید, با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که به یک یا دو داروی طولانی‌مدت نیاز دارید .
او گفت : " اگر ناراحتی‌های شما به طور مداوم بالا هستند , برای پیش‌گیری از سکته , پزشک شما ممکن است شما را به یکی از داروهای ضد انعقادی جدید که از تشکیل یا خروج از ناحیه در اتاق قلب که از تشکیل یا خروج از ناحیه در اتاق قلب جلوگیری می‌کند , منتقل کند .
اکثر بیمارانی که در این مطالعه مورد بررسی قرار گرفتند , قفقاز بودند .


آردینی اوخو
دوشنبه 9 اردیبهشت 1398
بؤلوملر :

زمان خواب مرتبط با افسردگی

0 گؤروش
یازار:‌

بزرگ‌ترها نیم ساعت را در روز می‌خوابند یا دراز می‌کشند - - زمان مرتبط با چاقی , بیماری قلبی , دیابت و مرگ - - حتی اگر در زمان‌های دیگر فعال باشند . یک مطالعه جدید نشان داد که این امکان وجود دارد که مربیان مسن‌تر بتوانند زمان کمتری را بگذرانند : میانگین یک نیم ساعت در روز . آن‌ها احساس می‌کردند که قادرند وظایف روزمره را انجام دهند - - و سریع‌تر راه می‌رفتند و علایم افسردگی کمتری داشتند .
اشتراک :
داستان کامل
جرالد الکساندر , یک کارمند بازنشسته خدمات اجتماعی بازنشسته در میان بیمارانی که در این مطالعه آزمایشی شرکت کرده بودند, گفت : " در تمام روز احساس خواب‌آلودگی می‌کنم . " " وقتی می‌ایستم و پیاده‌روی می‌کنم احساس خواب‌آلودگی می‌کنم . "

بازنشستگی ممکن است طلایی باشد اگر کم‌تر از آن در حالت استراحت صرف شود . با این حال بزرگسالان مسن‌تر به طور متوسط ساعات بیداری را در روز در حال نشستن یا دراز کشیدن سپری می‌کنند . بیشتر این زمان با چاقی , بیماری قلبی , دیابت و مرگ مرتبط است , حتی اگر افراد در زمان‌های دیگر روز فعال باشند .


روزنبرگ گفت : " ما مطمئن نیستیم که آیا افراد مسن‌تر می‌توانند با کاهش زمانی که بنشینند , سلامت خود را بهبود بخشند . " " برای اثبات این امر, ما به کارآزمایی‌های بالینی نیاز داریم - - و هیچ یک از آن‌ها هنوز در بزرگسالان مسن انجام نشده اند . " به عنوان اولین قدم به سمت این محاکمه , او مطالعه زبانه‌ها را انجام داد , که نشان داد این کار برای مربی بزرگسالان پیر و مسن امکان پذیر است تا زمان کمتری را صرف نشستن کند: میانگین چند دقیقه کم‌تر در روز . آن‌ها احساس می‌کردند که قادر به انجام کاره‌ای روزمره هستند . و داده‌ها نشان دادند که بعد از مربی‌گری , آن‌ها سریع‌تر رفتند و علایم افسردگی کمتری داشتند .
آموزش و رفتار بهداشتی نتایج کمی مطالعه را منتشر کرد : " امکان کاهش زمان نشستن در بزرگسالان مسن‌تر و چاق . و شرکت کنندگان نتایج خود را از مصاحبه با شرکت کنندگان منتشر کردند : " انگیزه و موانع کاهش رفتارهای کم‌تحرک در میان بزرگسالان دارای اضافه‌وزن و چاق . "
چگونه مربیگری کار می‌کند
در مطالعه زبانه‌ها , مربیان سلامت در طول هشت هفته با هر شرکت‌کننده پنج بار صحبت می‌کردند . مربیان از مصاحبه انگیزشی برای شرکت کنندگان در تعیین اهداف شخصی برای نشستن کم‌تر با ایستادن و حرکت بیشتر استفاده می‌کردند . شرکت کنندگان بررسی کردند که چقدر فکر می‌کردند آن‌ها نشسته‌اند . و در خط پایه , در وسط اتاق مطالعه , و در پایان , شرکت کنندگان در یک هفته از دو دستگاه برای اندازه‌گیری میزان نشست استفاده کردند . آن‌ها همچنین نمودار دریافت بازخورد از این اندازه‌گیری‌ها را دریافت کردند . شرکت کنندگان جداول بازخورد را بسیار مفید یافتند و پس از آن , مربی زنگ زد .
الکساندر اسکندر گفت : " بازخورد مانند پاداشی برای ایستادن و حرکت بود . "
به گفته دکتر اکرام الدین اکرام , رئیس بخش اپیدمیولوژی , مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس روتردام , " علایم افسردگی که به تدریج در طول زمان افزایش می‌یابند , در مقایسه با مسیرهای دیگر علایم افسردگی مانند بالا و پایین , بهتر پیش‌بینی می‌شود . تعدادی توضیح بالقوه وجود دارند که شامل افسردگی و جنون هم ممکن است نشانه‌هایی از یک علت زمینه‌ای مشترک باشند , یا اینکه علایم افسردگی در پایان یک زنجیره جنون در بزرگسالان مسن‌تر هستند . تحقیقات بیشتری برای بررسی این ارتباط و بررسی پتانسیل استفاده از ارزیابی‌های مداوم علایم افسردگی برای شناسایی بزرگ‌ترها در معرض خطر زوال عقل مورد نیاز است . "


آردینی اوخو
یکشنبه 8 اردیبهشت 1398
بؤلوملر :

نسخه ویرایش شده ژنوم

0 گؤروش
یازار:‌

محققان با استفاده از نسخه اصلاح‌شده سیستم ویرایش ژنوم میتوکندری راه جدیدی را برای غربال ژن‌ها در مقابل بیماری‌های خاص ایجاد کرده‌اند . آن‌ها از این سیستم برای روشن کردن ژن‌های انتخاب تصادفی در بسیاری از سلول‌های مختلف استفاده کردند و به آن‌ها اجازه دادند تا ژن‌هایی را شناسایی کنند که از پروتئین مرتبط با بیماری پارکینسون محافظت می‌کنند .
اشتراک :
داستان کامل
محققان mit با استفاده از نسخه اصلاح‌شده سیستم ویرایش ژنوم , یک روش جدید برای غربال ژن‌هایی که از بیماری‌های خاص محافظت می‌کنند , ابداع کرده‌اند .
معمولا ً برای ویرایش یا حذف ژن‌ها از سلول‌های زنده استفاده می‌شود . با این حال , تیم mit آن را به صورت تصادفی یا خاموش در میان جمعیت‌های وسیعی از سلول‌ها تطبیق داده و به محققان امکان شناسایی ژن‌هایی را می‌دهد که از پروتئین مرتبط با بیماری پارکینسون محافظت می‌کنند .
تیموتی لو , استاد مهندسی برق و علوم کامپیوتر و مهندسی زیستی , می‌گوید : فن‌آوری جدید که در سلول مولکولی ژورنال توضیح داده شد , راهی جدید برای یافتن اهداف دارویی برای بسیاری از بیماری‌ها , نه فقط پارکینسون , ارائه می‌کند .
لو که نویسنده ارشد این مطالعه است می‌گوید : " دولت در حال حاضر دو یا سه ژن را همزمان هدف قرار می‌دهد و سپس به اثرات آن نگاه می‌کند , اما ما فکر می‌کنیم که شاید مجموعه ژنی که نیاز به تعدیل دارد تا به برخی از این بیماری‌ها تعدیل شود , در واقع وسیع‌تر از آن است . "
نویسندگان برجسته این مقاله ما یینگ ژو چن و دانشجوی دکتری هستند .
خاموش‌کردن ژن‌ها یا خاموش‌کردن

سیستم ادیت درون ژنوم شامل یک آنزیم برشی - برشی به نام توالی‌های راهنمای rna کوتاه و کوتاه است که توالی‌های خاص ژنوم را هدف قرار می‌دهند و به آن‌ها می‌گویند که کجا باید برش ایجاد کنند . دانشمندان با استفاده از این فرآیند می‌توانند جهش‌های هدفمند در ژنوم حیوانات زنده , حذف ژن‌ها یا وارد کردن ژن‌های جدید ایجاد کنند .


در مطالعه جدید , تیم mit توانایی برش را غیرفعال کرده و پروتئین را مهندسی کرد , به طوری که پس از اتصال به یک محل هدف , عوامل رونویسی ( پروتئینی که برای تبدیل ژن‌ها مورد نیاز هستند ) را جذب می‌کند .
محققان با ارائه این نسخه به همراه رشته rna راهنما به تک سلول , می‌توانند یک توالی ژنتیکی در هر سلول را هدف قرار دهند . هر کدام از rna ها بسته به توالی راهنمای خاص ممکن است به یک ژن منفرد یا چندین ژن برسند . این امر به محققان امکان می‌دهد تا به‌طور تصادفی کل ژنوم را برای ژن‌هایی که بر بقای سلول تاثیر می‌گذارند , غربال کنند .
لو می‌گوید : " کاری که ما تصمیم گرفتیم انجام دهیم این بود که رویکردی کاملا ً بی طرفانه اتخاذ کنیم که به جای هدف قرار دادن ژن‌های فردی مورد نظر , راهنماهای تصادفی در داخل سلول را بیان می‌کردیم . " " با استفاده از این روش , می‌توانیم برای rna های راهنمایی که فعالیت‌های حفاظتی فوق‌العاده قوی در یک مدل از بیماری‌های نورودژنراتیو دارند , غربال کنیم . "
محققان این فن‌آوری را در سلول‌های مخمر مورد استفاده قرار داده‌اند که از نظر ژنتیکی مهندسی شده و پروتئینی با بیماری پارکینسون , موسوم به آلفا سینوکلئین شناخته شده‌اند . این پروتئین که در مغز بیماران مبتلا به پارکینسون تشکیل می‌شود , معمولا ً برای سلول‌های مخمر سمی است .
با استفاده از این صفحه , تیم mit یک رشته rna را مشخص کرد که تاثیر بسیار قدرتمندی داشت و سلول‌ها را به طور موثرتری نسبت به هر یک از ژن‌های منحصر به فرد زنده نگه می‌داشت .
بررسی‌های ژنتیکی بیشتر نشان داد که بسیاری از ژن‌هایی که توسط این رشته rna هدایت می‌شوند , به دنبال پروتئین‌ها هستند که به پروتئین‌های دیگر در شکل صحیح کمک می‌کنند . محققان فرض می‌کنند که این پروتئین‌های سازگار می‌توانند به تاخوردگی صحیح پروتئین آلفا سینوکلئین کمک کنند که این امر می‌تواند مانع از تشکیل خوشه‌های بهینه شود .
ژنه‌ای دیگر فعال شده توسط rna راهنما پروتئین‌های میتوکندریایی را کد می‌کنند که به سلول‌ها کمک می‌کنند متابولیسم انرژی خود را تنظیم کنند و پروتئین‌های قاچاق که در بسته‌بندی و انتقال پروتئین‌های دیگر نقش دارند . محققان در حال حاضر در حال بررسی این هستند که آیا rna راهنما هر یک از این ژن‌ها را به صورت جداگانه بررسی می‌کند یا اینکه آیا یک یا چند ژن تنظیمی فعال می‌کند یا خیر .


منبع سایت

آردینی اوخو
جمعه 6 اردیبهشت 1398
بؤلوملر :

فناوری تحلیل دی ان ای

0 گؤروش
یازار:‌

دانشمندان با استفاده از فن‌آوری توسعه‌یافته اخیر برای تجزیه و تحلیل دی‌ان‌ای ، ده‌ها ژن و دو مسیر اصلی بیولوژیکی یافته‌اند که احتمالا ً در توسعه این اختلال دخیل هستند اما در مطالعات ژنتیکی قبلی شیزوفرنی آشکار نشده است . این کار اطلاعات جدیدی در مورد این که شیزوفرنی منشا می‌گیرد و راه را به مطالعات دقیق‌تر - - و احتمالا ً درمان‌های بهتری در آینده تبدیل می‌کند ، ارایه می‌دهد . Schizophrenia بیماری مزمن و از کار انداختن بیماری ذهنی است که نشانه‌ها می‌توانند شامل توهمات ، هذیان و مشکلات شناختی باشند . این بیماری حدود ۱ درصد از جمعیت بشری را تشکیل می‌دهد .
اشتراک :
داستان کامل
دانشمندان با استفاده از فن‌آوری توسعه‌یافته اخیر برای تجزیه و تحلیل DNA ، ده‌ها ژن و دو مسیر اصلی بیولوژیکی یافته‌اند که احتمالا ً در توسعه این اختلال دخیل هستند اما در مطالعات ژنتیکی قبلی شیزوفرنی آشکار نشده است .
اعتبار : © یو / Fotolia
دانشمندان UCLA پیشرفت بزرگی در درک زیست‌شناسی شیزوفرنی بوجود آورده‌اند .

دانشمندان با استفاده از فن‌آوری توسعه‌یافته اخیر برای تجزیه و تحلیل DNA ، ده‌ها ژن و دو مسیر اصلی بیولوژیکی یافته‌اند که احتمالا ً در توسعه این اختلال دخیل هستند اما در مطالعات ژنتیکی قبلی شیزوفرنی آشکار نشده است . این کار اطلاعات جدیدی در مورد این که شیزوفرنی منشا می‌گیرد و راه را به مطالعات دقیق‌تر - - و احتمالا ً درمان‌های بهتری در آینده تبدیل می‌کند ، ارایه می‌دهد .


Schizophrenia بیماری مزمن و از کار انداختن بیماری ذهنی است که نشانه‌ها می‌توانند شامل توهمات ، هذیان و مشکلات شناختی باشند . این بیماری در حدود ۱ درصد از جمعیت انسانی را تشکیل می‌دهد - - بیش از ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان . از آنجا که علل شیزوفرنی کم است ، داروهای فعلی می‌توانند به کاهش علایم کمک کنند ، اما اختلال را درمان نمی‌کنند .
این مطالعه که بصورت آنلاین در مجله Nature منتشر می‌شود ، احتمالا ً تاثیر آن فراتر از تحقیقات شیزوفرنی است ، چرا که یک استراتژی جدید و بالقوه قدرتمند برای روشن کردن مکانیزم بیماری انسان را نشان می‌دهد .
دکتر دنیل Geschwind ، محقق اصلی ژنتیک و استاد سالخورده MacDonald مک‌دونالد در دانشکده علوم انسانی و استاد عصب‌شناسی دانشکده دیوید گفن در UCLA گفت : " این اثر یک نقشه راه برای درک این مساله فراهم می‌کند که چگونه تنوع ژنتیکی مرتبط با یک بیماری پیچیده ، ژن‌ها و مسیرهای خاص را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد . "
Schizophrenia مدت‌ها شناخته شده‌است که بسیار ژنتیکی است ؛ اغلب در خانواده‌ها اجرا می‌شود . مطالعه گسترده ژنوم گسترده از افراد مبتلا به شیزوفرنی ، که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد ، این اختلال را به تغییرات کوچک DNA در بیش از ۱۰۰ موقعیت متمایز در ژنوم انسان مرتبط دانست . با این حال ، اغلب این مکان‌ها خارج از ژن‌های واقعی قرار دارند ، بنابراین نقش‌های آن‌ها در شیزوفرنی مشخص نیست . تجزیه و تحلیل مطالعات گسترده دیگر بیماری‌های عمده منجر به نتایج گیج‌کننده مشابهی شده‌است .
در برخی موارد ، موقعیت‌های غیر ژن شناسایی‌شده در این مطالعات به عنوان " مناطق تنظیمی " شناخته شده‌اند که به افزایش یا سرکوب فعالیت ژن‌ها در نزدیکی آن‌ها در ژنوم کمک می‌کنند . اما بسیاری از این مکان‌ها مرتبط با این بیماری‌ها ، هیچ هدف ژن مشخصی در نزدیکی ژنوم ندارند .
یک احتمال این است که این نقاط مرتبط با این بیماری‌های مرموز ، مناطقی هستند که ژن‌ها را در فاصله‌ای نسبتا ً دور از ژنوم قرار می‌دهند . آن‌ها می‌توانند این کار را انجام دهند اگر به صورت فیزیکی به ژن‌های " دور " توسط چرخش پیچیده و حلقه تبدیل شوند که DNA در زمانی که در یک کروموزوم بسته‌بندی می‌شوند قرار گیرد ، درست به همان اندازه که دو انتهای دیگر یک طناب می‌تواند به هم نزدیک شود وقتی که طناب حلقه می‌شود .

منبع سایت

آردینی اوخو
پنجشنبه 5 اردیبهشت 1398
بؤلوملر :