اختلال استرس پس از ضربه
اختلال استرس پس از حادثه
اختلال استرس پس از حادثه یا اختلال استرس پس از حادثه چیست ؟
اختلال استرس پس از سانحه یک اختلال است که برخی افراد بعد از تجربه حادثه ترسناک ، ترسناک و یا خطرناک رشد می‌کنند .
طبیعی است که در طی و بعد از یک وضعیت ضربه احساس ترس داشته باشید . این ترس باعث ایجاد تغییرات چند ثانیه‌ای در بدن می‌شود تا به خطر پاسخ دهد و به فرد کمک کند تا در آینده از خطر اجتناب کند . این واکنش "مبارزه یا گریز " واکنشی معمولی است که برای محافظت از یک فرد در برابر آسیب انجام می‌شود . تقریبا ً همه افراد یک رشته از واکنش‌ها را بعد از ضربه تجربه خواهند کرد ، با این حال اکثر مردم به طور طبیعی از این نشانه‌ها باز خواهند گشت . آن‌هایی که به مشکلات تجربه خود ادامه می‌دهند ممکن است مبتلا به PTSD شوند . افرادی که اختلال استرس پس از حادثه دارند ممکن است احساس استرس یا ترس کنند حتی زمانی که دیگر در خطر نیستند .
چه کسی PTSD را توسعه می‌دهد ؟
هر کسی می‌تواند در هر سنی دچار اختلال استرسی پس از حادثه شود . این شامل سربازان قدیمی جنگ و بازماندگان تجاوز فیزیکی و جنسی ، سو استفاده ، حوادث رانندگی ، فجایع ، حملات تروریستی یا حوادث جدی دیگر می‌شود . هر کسی که دارای اختلال استرسی پس از حادثه باشد ، از طریق یک رویداد خطرناک بوده‌است . برخی از تجربیاتی مانند مرگ ناگهانی یا غیر منتظره یک فرد محبوب نیز می‌تواند موجب اختلال استرسی پس از حادثه شود .
با توجه به مرکز ملی اختلال استرس پس از حادثه ، حدود هفت یا هشت نفر از هر ۱۰۰ نفر در برخی از نقاط زندگی خود دچار اختلال شده‌اند . زنان نسبت به مردان بیشتر از مردان استرس دارند . برخی از صدمات روحی ممکن است فرد را در خطر بالاتری قرار دهند و عوامل زیستی مانند ژن‌ها می‌تواند باعث ایجاد برخی افراد بیشتر از دیگران شود .
علائم اختلال استرس پس از حادثه چیست ؟
علایم این بیماری معمولا ً در ۳ ماه از حادثه آسیب‌زا شروع می‌شوند ، اما گاهی اوقات آن‌ها شروع می‌شوند . آن‌ها باید بیش از یک ماه طول بکشند و به اندازه کافی جدی باشند که در کار یا کار مداخله کنند . دوره بیماری از فرد به فرد دیگر فرق می‌کند . برخی افراد در عرض ۶ ماه بهبود می‌یابند، در حالی که برخی دیگر علائم دیگری دارند که بسیار طولانی‌تر است . در برخی از مردم ، وضعیت ( در حال پیشرفت ) مزمن می‌شود .
پزشکی که تجربه کمک به افراد مبتلا به بیماری‌های روانی ، مانند روان‌پزشک یا روانشناس را دارد ، می‌تواند پس از حادثه اختلال استرس پس از حادثه را تشخیص دهد .
فرد بالغ باید حداقل یک ماه تمام موارد زیر را داشته باشد :
حداقل یک نشانه تجربه کننده
حداقل یک نشانه اجتنابی
حداقل دو نشانه برانگیختگی و واکنش‌پذیری
حداقل دو شناخت و نشانه‌های روحی
علائم تجربه کننده :
یادآوری خاطرات گذشته و بارها ، از جمله علائم فیزیکی مثل قلب مسابقه یا عرق کردن
رویاهای بد
افکار مغشوش کننده
علائم تجربه کننده مجدد ممکن است باعث بروز مشکلاتی در روتین روزانه فرد شوند . آن‌ها می‌توانند از افکار و احساسات خود فرد شروع کنند . کلمات ، اشیا ، یا شرایطی که یادآور این رویداد هستند نیز می‌توانند علائم تجربه کننده را نیز به همراه داشته باشند.
علائم اجتناب :
دور از مکان‌ها ، رویدادها و یا اشیا که یادآور تجربه هستند دور بمانید
اجتناب از افکار و احساسات مربوط به رویداد ضربه
چیزها و شرایطی که یک فرد از حادثه ضربه را به یاد می‌آورد می‌تواند علائم اجتناب را تحریک کند . این نشانه‌ها ممکن است باعث شوند که فرد روتین خود را تغییر دهد . برای مثال ، بعد از تصادف بد ماشین ، فردی که معمولا ً رانندگی می‌کند ممکن است از رانندگی یا سوار شدن در اتومبیل اجتناب کند .
علائم Arousal و واکنش‌پذیری :
به آسانی یکه خورد .
افزایش استرس یا لبه
داشتن مشکل در خواب و / یا داشتن طغیان‌های خشم
علائم Arousal معمولا ً ثابت هستند ، به جای آن که چیزی را تحریک کنند که خاطرات رویداد ضربه را به ارمغان می‌آورد . آن‌ها می‌توانند باعث شوند که فرد احساس استرس و عصبانیت کند . این نشانه‌ها ممکن است انجام وظایف روزمره مانند خوابیدن ، خوردن و یا تمرکز آن‌ها را سخت کند .
علائم Cognition و حالات روحی :
مشکل به خاطر آوردن ویژگی‌های کلیدی رویداد ضربه
افکار منفی در مورد خود و یا جهان
احساس گناه از گناه یا سرزنش کردن
از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش
منبع سایت

شنبه 20 بهمن 1397
بؤلوملر :