داروهای ضد روان‌پریشی طولانی‌مدت ممکن است درمان شیزوفرنی را بهبود بخشد
منبع :
دانشگاه کالیفرنیا - لس‌آنجلس
خلاصه :
مطالعه‌ای نشان می‌دهد که یک داروی تزریقی که هر دو هفته یکبار مصرف می‌شود بهتر از یک قرص روزانه برای افرادی است که به تازگی مبتلا به اسکیزوفرنی تشخیص‌داده شده‌اند .
هدف : هدف از این مطالعه, مقایسه دو گروه کنترل و کنترل بود . این بیماری باعث از بین رفتن کیفیت زندگی از جمله بیکاری و جدایی از عزیزان می‌شود . اما بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می‌توانند این اختلال را کنترل کنند و به مدت چند سال بدون علایم زندگی کنند .
مشکل این است که بسیاری از افراد پس از بهبود علائم , به مصرف داروی خود ادامه نمی‌دهند .
در حال حاضر , یک مطالعه ucla نشان داده‌است که افرادی که به مدت دو هفته یک شکل تزریقی طولانی‌مدت داشتند , نسبت به افرادی که دارو روزانه مصرف می‌کردند , خطر کمتری داشتند .
این مطالعه که در ماه ژوئن در مجله روانشناسی دانشگاه منتشر خواهد شد , به این نتیجه رسید که پزشکان باید داروی تزریقی طولانی‌مدت را زودتر از آنچه که امروز انجام می‌دهند , در نظر بگیرند .
دکتر کنث باگ , استاد کمکی روان‌پزشکی در موسسه علوم اعصاب و رفتار انسانی ucla گفت : " ما می‌دانیم که نگرفتن داروی ضدروان پریشی بهترین عامل خطر قابل اصلاح برای علائم روانی است . " وی افزود که بیمارانی که اخیرا ً این بیماری را توسعه داده‌اند , به ویژه مستعد ابتلا به دارو هستند .
مواد و روش‌ها: این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی تصادفی شده بود . در آن بیماران , داروهای طولانی‌مدت همیشه جایگزین بهتری نبودند . مطالعه ucla بر روی بیمارانی متمرکز بود که اخیرا ً اختلال ایجاد کرده بودند .
کیث وبستر , استاد روان‌پزشکی ucla و نویسنده ارشد این تحقیق , گفت : " افراد با یک اپیزود از اسکیزوفرنی که به خوبی به داروهای ضدروان پریشی واکنش نشان داده‌اند , حتی اگر درک کنند که دچار اختلال روانی هستند , اغلب شک دارند که آیا درمان ادامه دارد یا خیر . "
محققان به دنبال درمان افرادی بودند که به تازگی مبتلا به اسکیزوفرنی بودند . نیمی از آن‌ها به صورت خوراکی تجویز شده بودند . تمام مداخلات به عنوان بخشی از برنامه تحقیقاتی ucla صورت‌گرفته بود .
محققان دریافتند که بیمارانی که داروی تزریقی دریافت می‌کنند نسبت به بیمارانی که فرم خوراکی دارند , بیشتر به درمان خود پایبند هستند و تزریق تزریقی در کنترل علایم سایکوتیک بهتر عمل می‌کند . در طی دوره سه‌ماهه اول , تنها 17 / 10 درصد از کسانی که داروی تزریقی دریافت می‌کردند , علایم روان‌پریشی خود را دریافت می‌کردند , در حالی که درصد افرادی که قرص مصرف می‌کردند .
علاوه بر این , به نظر می‌رسد منافع بیشتر از زمانی باشد که افراد بعد از سال‌ها اختلال داشته باشند , که نشان می‌دهد که تزریق طولانی‌مدت تزریقی باید قبل از درمان به بیماران ارائه شود .
سراج گفت که یکی دیگر از مزایای تزریقی این است که - چون در مطب دکتر تجویز می‌شود نه در خانه - - پزشکان می‌توانند به راحتی تشخیص دهند که آیا بیماران به طور منظم دارو مصرف می‌کنند یا خیر.

او گفت : " به خاطر آن , ما تقریبا ً پایبندی کامل به فرم موقت ریسپریدون داشتیم . "
منبع سایت علم روز

پنجشنبه 4 بهمن 1397
بؤلوملر :