استفاده از تحریک الکتریکی خفیف به بخشی از مغز مرتبط با کنترل شناختی به افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کمک می‌کند تا اشتباه‌ات را تشخیص داده و رفتار خود را طوری تنظیم کنند که به افراد سالم کمک کند . این پژوهش در ۲۲ ژوئن در جلسات آکادمی ملی علوم منتشر شد .
یکی از نشانه‌های اصلی اسکیزوفرنیا , کنترل شناختی ضعیف است - - مجموعه‌ای از توانایی‌ها شامل حافظه کاری , توجه , تمرکز و پایش خطا . خطا - نظارت می‌تواند با " کاهش خطای پس از خطا " اندازه‌گیری شود - - مکث تقریبا ً نامحسوس افراد سالم پس از ارتکاب اشتباه , مانند ایجاد یک اشتباه , به منظور جلوگیری از انجام دوباره آن . گرترود پارک , استاد روانشناسی که در این تحقیق شرکت داشت , گفت : " چندین دهه است که شهرت دارد که پایش خطا در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی کاهش‌یافته است . " اصلاح این نقص برای اصلاح بسیار مشکل بوده‌است . "
یک ناحیه مهم مغز درگیر در کنترل شناختی , قشر جلویی مغز است . در تحقیقات پیشین , رابرت رای نارت , یکی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی روانشناسی , توانست با اعمال یک تحریک مستقیم , تحریک مستقیم الکتریکی , یا تحریک الکتریکی مستقیم مغز - مغز در مغز , سرعتش را در افراد سالم بهبود بخشد . او می‌خواست ببیند افراد مبتلا به شیزوفرنی هم می‌توانند سود ببرند .
? ? ~~~ ? ? ~~~ ? ? ~~~ ? ? ~~~ ? ? رای نارت گفت : " ما شاهد انفجار زیبای فعالیت فرکانس پایین [ از قشر داخلی - پیشانی ] درست پس از اشتباه یک نفر بودیم . " اما در بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی کمبود داشت . "
در افراد سالم , این امواج تتا ثابت و هماهنگ بودند , اما در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی , امواج ضعیف و نامنظم بودند که نشان می‌داد آن‌ها زمان بیشتری را صرف پردازش اشتباه کرده‌اند . و رفتار آزمودنی‌ها به این نتیجه رسید که افراد سالم به مدت چند میلی‌ثانیه کاهش پیدا کرده و در دور بعدی بهتر عمل کردند , در حالی که افراد مبتلا به اسکیزوفرنیا این کار را نکردند .
بعد از شام , تصویر کاملا ً متفاوت بود . تحریک الکتریکی به پوست سر , قدرت و همزمانی امواج مغزی را در هر دو گروه افزایش داد , اما در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بیش‌ترین تاثیر را داشت . محققان نوشته‌اند : " ما دریافتیم که تحریک داخلی - قدامی منجر به نرمال سازی کند شدن خطای پس از خطا می‌شود به طوری که عملکرد آن‌ها با افراد سالم کنترل در خط پایه یک‌سان است . "
گرترود پارک , استاد روانشناسی که در این تحقیق هم‌کاری کرده بود , گفت : " بار جهانی اسکیزوفرنی از داروهای بدون درمان , سرطان متاستاتیک یا جنون شدید بیشتر است . " " نتایج مطالعه ما به وضوح نشان می‌دهد که امکان بازیابی خطا با خطا وجود دارد . "

محققان علاوه بر اندازه‌گیری کند شدن پس از خطا , نشان دادند که قشر پیش پیشانی با ناحیه دیگری از لوب جلویی به نام قشر پیش پیشانی که در کنترل انطباقی نقش دارد , ارتباط دارد . رای نارت و همکارانش متوجه شدند که این ارتباط در افراد مبتلا به شیزوفرنی در مقایسه با افراد سالم , به طور غیر طبیعی کاهش می‌یابد , اما این امر مجددا ً ارتباط بین دو منطقه را به همان اندازه برای هر دو گروه بهبود بخشید . این یافته مهم دیگری بود , زیرا به شدت نشان می‌دهد که این علامت خاص شیزوفرنی ناشی از یک تفاوت مطلق در مغز نیست . بلکه نشان می‌دهد که مغز بیماران اسکیزوفرنی در حال انجام کاری است که مغز سالم انجام می‌دهد .
منبع سایت علم روز

پنجشنبه 4 بهمن 1397
بؤلوملر :