دکتر " جولی " , استاد خواب و پلاستیسیته در دانشگاه سوری و نویسنده این مطالعه می‌گوید : " مغز ما اندام‌های شگفت‌انگیز و جذابی هستند - آن‌ها توانایی تغییر و سازگاری با تجربیات ما را دارند . روشن است که خواب نقش مهمی در این تغییرات انطباقی ایفا می‌کند . مطالعه ما به ما می‌گوید که بخش بزرگی از این تغییرات ممکن است در طول موجه‌ای کوتاه و تکراری مغز به نام دوک‌ها رخ دهد .
مدت زمانی است که دوک‌ها با تشکیل حافظه در انسان‌ها در ارتباط بوده‌اند اما کسی نمی‌داند آن‌ها در مغز چه می‌کنند . اکنون می‌دانیم که طی دوک‌ها , مسیرهای خاص در دندریت‌ها فعال می‌شوند , شاید امکان تقویت حافظه ما هنگام خواب فراهم شود .
در آینده نزدیک , تکنیک‌هایی که به تحریک مغز اجازه می‌دهند , مانند تحریک مغناطیسی مغز ( tms ) می‌تواند برای تحریک دندریت‌ها با گستره فرکانسی یک‌سان به عنوان دوک‌ها استفاده شود . این امر می‌تواند منجر به افزایش عملکردهای شناختی در بیماران مبتلا به اختلالات یادگیری و حافظه مانند جنون شود. "
از نظر جنسی مگس‌ها نر نمی‌توانند پس از مواجهه نزدیک با ماده‌ها بخوابند .
منبع :
کالج سلطنتی لندن
خلاصه :
طبق تحقیقات جدید , تمایل به جفت گیری به نظر می‌رسد که نیاز به خواب در مگس‌ها را نادیده بگیرد .
طبق تحقیقات جدید , تمایل به جفت گیری به نظر می‌رسد که نیاز به خواب در مگس‌ها را نادیده بگیرد .
نتیجه این است که موقعیت‌هایی وجود دارد که مگس‌ها و حیوانات دیگر می‌توانند به طور کامل به خواب بروند تا اینکه بعدا ً آن را خاموش کنند . این می‌تواند به دانشمندان در تعیین میزان خواب برای زندگی کمک کند .
به نظر می‌رسد نیاز به خواب در درجه اول توسط دو سیستم شبانه‌روزی و هموستاز ناشی می‌شود . چرخه‌های سیستم شبانه‌روزی در طول یک روز , باعث می‌شود که در زمان‌های خاصی احساس خواب‌آلودگی و یا انرژی بیشتری بکنید .
سیستم تعادلی خواب از خواب گذشته و میزان فشار خواب زیادی را بیدار می‌کند . اگر مدت زیادی بیدار بمانید و محرومیت از خواب را تجربه کنید , فشار خواب را ایجاد می‌کنید . خواب بعدی عمیق‌تر و طولانی‌تر از معمول خواهد بود .
اگرچه این دو سیستم در زمان خواب خیلی توضیح می‌دهند , عوامل دیگر می‌توانند ما را بیدار نگه دارند , مانند اضطراب , گرسنگی و دما .
با این حال , تعیین دقیق چگونگی تاثیر این عوامل بر بخش‌های مغز مرتبط با خواب , مشکل است . برای مثال , گرسنگی بر بدن و سیگنال‌های مرتبط با متابولیسم و نیز سیگنال‌های مغز تاثیر می‌گذارد .
در حال حاضر , در تحقیقات منتشر شده در مجله روانشناسی , محققان کالج سلطنتی لندن عاملی را شناسایی کرده‌اند که تنها بر روی خواب تاثیر می‌گذارد : انگیختگی جنسی .
در آزمایش‌های انجام‌شده با مگس‌ها , این تیم متوجه شد که مردانی که به مدت ۸ ساعت بیدار مانده‌اند با حضور یک دختر باکره , حتی پس از حذف ماده , دوباره به حالت بازگشت خواب دچار نمی‌شوند .
پژوهشگر منجر به این سوال شد که : " خواب برگشتی برای حیوانات ضروری است , اما این مطالعه پرسش‌هایی را در مورد اینکه آیا این مساله همیشه درست است یا اینکه می‌تواند توسط دیگر عوامل اجتماعی یا محیطی نادیده گرفته شود , مطرح می‌کند .
همچنین یک مدل ژنتیکی برای مطالعه چگونگی تعدیل فشار خواب توسط دیگر محرک‌های زیستی ارائه می‌دهد . این کار برای دانشمندان دیگر مفید خواهد بود . "
در این آزمایش مگس‌ها نر در لوله‌های شیشه‌ای نگهداری و به محیط اطراف منتقل شدند . سپس توسط یک مرد دیگر یا یک دختر باکره مورد حمله قرار گرفتند .

بعد از برداشتن مزاحم , مردانی که توسط مرد دیگری مورد حمله قرار گرفته بودند , خواب بازگشتی را تجربه کردند, اما مردانی که با یک زن جفت شده بودند , خواب خود را از دست ندادند .
منبع سایت علم روز

یکشنبه 30 دی 1397
بؤلوملر :