بیومارکرهای جدید برای خطر جنون آینده
نمونه‌های خون شرکت کنندگان سال‌ها قبل از تشخیص جنون کشیده شدند .
منبع :
مرکز علوم پزشکی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو
خلاصه :
محققان پزشکی نشانگرهای جدیدی از ریسک را برای جنون آینده شناسایی کرده‌اند .
بنیانگذار موسسه گلن بیگز , مدیر موسس موسسه گلن بیگز برای بیماری‌های نورودژنراتیو و نورودژنراتیو در سن آنتونیو , یکی از رهبران و نویسنده ارشد تحقیقات در روز ۲۳ مارس اعلام کرد که بیومارکرهای جدید خطر برای جنون آینده را شناسایی می‌کند .
جنون یک موج جزر و مد شدید برای خانواده‌ها و جامعه است . سن بزرگ‌ترین عامل ریسک است . بیماری آلزایمر , که عامل عمده زوال عقل است , ششمین علت مرگ در ایالات‌متحده است و بیش از ۸۰۰ میلیون آمریکایی در حال حاضر با آلزایمر زندگی می‌کنند . انتظار می‌رود این رقم سه برابر شود .
کشف در آلزایمر و جنون : مجله انجمن آلزایمر . این مطالعه مولکول‌های کوچک به نام متابولیت های موجود در نمونه‌های خون کشیده‌شده از افراد مبتلا به زوال عقل را مورد بررسی قرار داد . شرکت کنندگان در هشت گروه پژوهشی در پنج کشور ثبت‌نام‌کرده بودند .
انجمن‌ها با ریسک پایین‌تر , بیشتر
محققان دریافتند که غلظت بالاتر مولکول‌های اسیده‌ای آمینه شاخه دار با خطر کم‌تر جنون آینده همراه است . یک مولکول دیگر , کراتینین و دو زیرگروه با دانسیته کم چگال ( vldl ) - hdl نیز با خطر کمتری از جنون همراه بودند .
لیپوپروتئین با دانسیته بالا ( hdl ) و یک گروه لیپو پروتئین با افزایش ریسک جنون همراه بود .
این یافته‌ها , جستجوی اهداف دارویی در جنون ناشی از بیماری آلزایمر , بیماری عروق و سایر زیرگروه‌های آن‌ها را گسترش خواهد داد . پیش از این , دانشگاه بوستون , یک محقق ارشد در مطالعه قلب در مدت طولانی است که در چندین کنسرسیوم بین‌المللی کار می‌کند .
او گفت : " اکنون به رسمیت شناخته شده‌است که ما باید فراتر از روش‌های سنتی مورد مطالعه تجمعات آمیلوئیدی و تاو مطالعه کنیم و طیف وسیعی از پاتولوژی که در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر و دیگر بیماری‌ها وجود دارد را درک کنیم . " " پیدا کردن نشانگرهای زیستی جدید که می‌توانند به ما در شناسایی افراد مبتلا به زوال عقل کمک کنند , هیجان‌انگیز است . "
امتحان تشخیصی
در آینده , موسسه گلن بیگز ممکن است به امکان‌سنجی توسعه یک امتحان تشخیصی , مانند آزمایش خون , برای ارزیابی امضای مولکولی ریسک جنون , بپردازد . این امضا می‌تواند شامل غلظت خون از اسیده‌ای آمینه شاخه دار باشد . او گفت که نشانه‌های تغییر یافته متابولیتی سال‌ها قبل از تشخیص جنون مشاهده می‌شدند که شرکت کنندگان در این مطالعه سالم بودند . اگر آزمایش می‌شد , درمان زودتر آغاز می‌شد .
این مطالعه با هم‌کاری محققان فنلاند , هلند , انگلستان و استونی انجام شد . و مشتاق است آن را در جنوب تگزاس تکرار کند . او گفت : " موسسه گلن بیگز در سن آنتونیو , این مطالعات را گسترش خواهد داد تا شامل گروه‌های نژادی و نژادی مختلف باشد که در جنوب تگزاس زندگی می‌کنند . "

اسیده‌ای آمینه شاخه دار موادی هستند که بدن از پروتئین‌ها در غذاهایی نظیر گوشت و حبوبات به دست می‌آید . این اسیده‌ای آمینه شامل لوسین , ایزولوسین , والین هستند. ساگین بایوا گفت : " قبلا ً نشان داده شده‌بود که در تعیین خطر دیابت دخیل بوده , که یک مشکل بزرگ در منطقه ما بویژه در میان جمعیت اسپانیولی بزرگ منطقه است . " " اکنون نشان‌داده شده‌است که با خطر جنون آلزایمر ارتباط دارد . ما می‌خواهیم به دنبال هر ارتباطاتی باشیم . "
منبع سایت علم روز

سه شنبه 25 دی 1397
بؤلوملر :