neuroscientists در UCLA نشان دادند که لیتیوم ، که مدت طولانی درمان اختلال دوقطبی است ، مقدار ماده خاکستری را در مغز بیماران مبتلا به این بیماری افزایش می‌دهد .
Carrie Bearden ، استادیار بالینی و استادیار روان‌پزشکی در UCLA ، و پائول تامسون ، استاد عصب‌شناسی در آزمایشگاه UCLA ، از روش جدیدی برای تصویربرداری تشدید مغناطیسی سه‌بعدی استفاده کردند تا کل سطح مغز را در افراد مبتلا به اختلال دوقطبی ترسیم کنند .
هنگامی که محققان مغز بیماران دو قطبی را با لیتیوم با افراد مبتلا به اختلال و بیماران دو قطبی در لیتیوم مقایسه کردند ، دریافتند که حجم ماده خاکستری در مغز آن‌ها در لیتیوم تا ۱۵ درصد بیشتر در مناطقی است که برای توجه و کنترل احساسات مهم هستند .
The عصبی اختلال دوقطبی - بیماری که براثر یک ترن هوایی احساسات بین شیدایی و افسردگی مشخص شد ، به خوبی درک نشده است . همچنین به این معنی نیست که لیتیوم در کنترل این نوسانات خلقی سخت چگونه کار می‌کند ، اگرچه این روش استاندارد برای ۵۰ سال است که تحت درمان قرار گرفته‌است . این یافته‌های جدید نشان می‌دهد که لیتیوم ممکن است با افزایش مقدار ماده خاکستری در مناطق خاص مغز کار کند ، که به نوبه خود نشان می‌دهد که ماده خاکستری موجود در این مناطق دارای مغز دو قطبی ممکن است underused یا ناکارآمد باشد .
Bearden گفت : " این اولین بار است که محققان توانستند به مناطق خاصی از مغز نگاه کنند که ممکن است با استفاده از لیتیوم در سوژه‌های انسانی تحت‌تاثیر قرار بگیرند . او گفت : " ما از یک روش جدید برای آنالیز تصویربرداری مغزی استفاده کردیم که به تفاوت‌های ظریف در ساختار مغز حساس است . ما همچنین نشان دادیم که چگونه می‌توان از داروهای مورد استفاده در مغز دو قطبی استفاده کرد ."
با اینکه مطالعات دیگری در حجم کلی مغز افزایش یافته‌اند ، Bearden گفت که این روش تصویربرداری به محققان اجازه می‌دهد تا دقیقا ً ببینند که کدام مناطق مغزی دقیقا ً در اثر لیتیوم تحت‌تاثیر قرار گرفته‌اند .
او گفت : " بیماران دو قطبی که در حال گرفتن لیتیوم هستند باعث افزایش قابل‌توجه مواد خاکستری در مناطق کمربندی و paralimbic مغز شده‌اند .
در حالی که مطالعات MRI حجم مغز را به طور کلی اندازه‌گیری کرده‌اند ، این آنالیز تصویر جدید به محققان اجازه می‌دهد تا تفاوت‌ها در کالبد شکافی cortical را در تفکیک مکانی بسیار بزرگ‌تر مورد بررسی قرار دهند .
در این مطالعه ، Bearden و همکارانش در UCLA از آنالیز کامپیوتری برای تجزیه و تحلیل اسکن مغزی جمع‌آوری‌شده توسط همکاران دانشگاه پیتسبورگ استفاده کردند تا مشخص کنند که آیا بیماران دو قطبی تغییرات در بافت مغز را نشان می‌دهند یا خیر ، در صورتی که این تغییرات تحت‌تاثیر رفتار باتری‌های لیتیوم قرار گرفته‌اند . به طور خاص ، آن‌ها روش‌های دارای وضوح بالا - MRI را برای نگاشت تفاوت‌های ماده خاکستری در ۲۸ بزرگ‌سال با اختلال دو قطبی استفاده کردند - ۷۰ درصد از آن‌ها موضوعات کنترل سالم - و ۲۸ مورد کنترل سالم بودند . تجزیه و تحلیل فضایی توزیع ماده خاکستری با اندازه‌گیری حجم موضعی ماده خاکستری در هزاران مکان در مغز انجام شد .
در حالی که مغز بیماران دو قطبی با دو قطبی با حجم کل ماده سفید تفاوت چندانی نداشت ، حجم کلی ماده خاکستری آن‌ها به میزان قابل‌توجهی بالاتر بود ، و گاهی تا ۱۵ درصد .

Bearden گفت : " متاسفانه ، هیچ مدرکی دال بر این که این افزایش در ماده خاکستری ادامه پیدا کند وجود ندارد ، اما نشان می‌دهد که لیتیوم می‌تواند اثرات چشمگیری بر روی ماده خاکستری در مغز داشته باشد .
منبع سایت علم روز

یکشنبه 23 دی 1397
بؤلوملر :