دانشمندان یک ماده شیمیایی کلیدی در ناحیه " حافظه " مغز شناسایی کرده‌اند که به ما این امکان را می‌دهد تا افکار ناخواسته را سرکوب کنیم .
گاهی با یادآوری افکار ناخواسته , افکار ناخوشایند , تصاویر یا نگرانی‌ها مواجه می‌شویم . وقتی این اتفاق می‌افتد , این فکر ممکن است بازیابی شود , و باعث می‌شود که ما دوباره به آن فکر کنیم . در حالی که در این روش یادآوری می‌شود ممکن است وقتی افکار ما مثبت باشند , مشکل نباشد , افکار ما ممکن است بسیار منفی , نگران و یا نشخوار در مورد اتفاقی باشد که رخ داده و ما را به آن رویداد باز می‌گرداند .
پروفسور مایکل اندرسون از واحد علوم پزشکی و علوم مغز در دانشگاه کمبریج توضیح می‌دهد : " توانایی ما برای کنترل افکار ما برای رفاه ما بنیادی است . " زمانی که این ظرفیت کاهش پیدا می‌کند , منجر به برخی از شایع‌ترین علایم بیماری‌های روانی می‌شود : خاطرات , تصاویر , توهمات , اختلالات و نگرانی‌های مداوم و مداوم . این علایم عبارتند از : اختلال استرس پس از سانحه , اسکیزوفرنی , افسردگی و اضطراب . "
پروفسور اندرسون توانایی ما برای مداخله و توقف خود را در بازیابی خاطرات و افکار خاص برای توقف یک عمل فیزیکی تشبیه می‌کند . او می‌گوید : " ما قادر نخواهیم بود بدون کنترل اعمال خود زنده بمانیم . " ما واکنش‌های سریع زیادی داریم که اغلب مفید هستند , اما گاهی اوقات نیاز به کنترل این اقدامات و توقف آن‌ها داریم . باید سازوکار مشابهی برای کمک به توقف افکار ناخواسته از وقوع وجود داشته باشد . "
منطقه‌ای در جلوی مغز که به عنوان قشر پیش پیشانی شناخته می‌شود , نقش کلیدی در کنترل اعمال ما ایفا می‌کند و اخیرا ً نقش مهمی در توقف افکار ما ایفا کرده‌است . قشر پیش پیشانی به عنوان یک تنظیم‌کننده اصلی عمل می‌کند و نواحی دیگر مغز را کنترل می‌کند .
در تحقیقاتی که امروز در مجله ارتباطات طبیعت منتشر شد , گروهی از دانشمندان به رهبری دکتر تیلور , و پروفسور آندرسون از یک وظیفه موسوم به " تفکر / بدون تفکر " برای شناسایی یک فرآیند جدید مغز استفاده کردند که قشر پیش پیشانی را قادر به مهار موفقیت افکار ما می‌سازد .
در این کار , شرکت کنندگان یاد می‌گیرند که مجموعه‌ای از کلمات را با یک جفت جفت, اما غیر مرتبط , کلمه , برای مثال مشقت / روچ و خزه / شمال , مرتبط کنند . در مرحله بعد , از شرکت کنندگان خواسته می‌شود تا واژه مرتبط را در صورتی که نشانه سبز باشد و یا از آن جلوگیری کند , در صورتی که نشانه قرمز باشد , به یاد بیاورند ; به عبارت دیگر , هنگام نشان دادن " مشقت " در قرمز , از آن‌ها خواسته می‌شود که به لغت نگاه کنند , اما در مورد تفکر مرتبط با آن فکر نکنند .
محققان با استفاده از ترکیبی از تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی ( fmri ) و طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی , قادر بودند آنچه را که در نواحی کلیدی مغز اتفاق می‌افتد , مشاهده کنند . طیف‌سنجی محققان را قادر ساخت که شیمی مغز را اندازه‌گیری کنند و نه تنها فعالیت مغز که در مطالعات تصویربرداری انجام می‌شود .

پروفسور آندرسون و همکارانش نشان دادند که توانایی مهار افکار ناخواسته به یک انتقال‌دهنده عصبی بستگی دارد - یک ماده شیمیایی در مغز که به پیام‌هایی اجازه می‌دهد بین سلول‌های عصبی که به نام گابا شناخته می‌شوند , عبور کنند . gaba یک انتقال‌دهنده عصبی اصلی در مغز است و ترشح آن توسط یک سلول عصبی می‌تواند فعالیت را در دیگر سلول‌هایی که به آن متصل است سرکوب کند . اندرسون و همکارانش کشف کردند که غلظت gaba در هیپوکامپ - - حوزه کلیدی مغز درگیر در حافظه - - پیش‌بینی توانایی مردم برای جلوگیری از فرآیند بازیابی و جلوگیری از بازگشت افکار و خاطرات .
منبع سایت علم روز

چهارشنبه 19 دی 1397
بؤلوملر :