تصویربرداری مغز ، ADHD را به عنوان مجموعه‌ای از اختلالات متفاوت نشان می‌دهد.
مبدا :
Elsevier
خلاصه :
محققان دریافته اند که بیمارانی با انواع مختلفی از اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی ( ADHD ) در سیستم‌های مغزی منحصربفرد نقص دارند و این نشان می‌دهد که ممکن است یک توضیح به اندازه یک اندازه برای علت این اختلال وجود نداشته باشد . براساس عملکرد تست‌های رفتاری ، نوجوانان با ADHD در یکی از ۳ زیر گروه قرار می‌گیرند ، جایی که هر گروه اختلالات مجزا در مغز را نشان می‌دهد .
محققان دریافته اند که بیمارانی با انواع مختلفی از اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی ( ADHD ) در سیستم‌های مغزی منحصربفرد نقص دارند و این نشان می‌دهد که ممکن است یک توضیح به اندازه یک اندازه برای علت این اختلال وجود نداشته باشد . براساس عملکرد تست‌های رفتاری ، نوجوانان با ADHD در یکی از ۳ زیر گروه قرار می‌گیرند ، که در آن هر گروه نقص‌هایی مجزا در مغز بدون هیچ ناهنجاری مشترک بین آن‌ها نشان می‌دهد .
دکتر مایکل استیونز از مرکز تحقیقات Biological Neuropsychiatry ، هارت فورد ، CT و دانشگاه ییل گفت : " این مطالعه شواهدی را پیدا کرده‌است که به وضوح از این ایده که نوجوانان مبتلا به اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی ، همگی شبیه نیستند ، پشتیبانی می‌کند ." به جای یک اختلال منفرد با تغییرات کوچک ، یافته‌ها پیشنهاد می‌کنند که تشخیص به جای آن شامل یک " صورت فلکی " از انواع مختلف ADHD است که در آن مغز به روش‌های کاملا ً متفاوتی عمل می‌کند .
محققان ۱۱۷ نوجوان را با ADHD آزمایش کردند تا انواع مختلفی از رفتار تکانشی را ارزیابی کنند - - یک ویژگی معمول از اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی . سه گروه متمایز براساس عملکرد شرکت کنندگان ظاهر شدند . یک گروه پاسخ‌های حرکتی سریع را در حین انجام وظایف بصری در حین حرکت سریع ( یک معیار عملکرد اجرایی ) نشان داد ، و گروه سوم در هر دو کار نسبتا ً نرمال عمل کردند، در حالی که این گروه ۱۳۴ نوجوان غیر ADHD دارد .
دکتر استیونز می‌گوید : " این سه زیر گروه اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی معمولا ً برای بخش دیگری از نظر بالینی قابل‌تشخیص نبودند " دکتر استیونز و همکارانش از تصویربرداری تشدید مغناطیسی کارکردی ( fMRI ) استفاده کردند ، تکنیکی که به محققین اجازه می‌دهد تا ارتباط بین رفتار و عملکرد مغز را تشخیص دهند .
دکتر استیونز می‌گوید : " دور از داشتن یک پروفایل اصلی اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی مغز ، یک ناهنجاری تک fMRI که در هر سه زیر گروه اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی می ‌توان یافت نشد . " در عوض ، هر گروه از این گروه دچار اختلال عملکرد در مناطق مختلف مغزی مربوط به نوع خاصی از اختلال رفتاری آن‌ها شده بود .
دکتر کامرون کارتر ، ویراستار روان‌پزشکی زیستی : علم اعصاب شناختی و علم اعصاب شناختی : نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که سیستم‌های عصبی متفاوتی مربوط به کارکرده‌ای اجرایی و پردازش پاداش وجود دارد که ممکن است به طور مستقل به رشد علائم اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی کمک کند .
دکتر استیونز می‌گوید : " در نهایت ، با باز شدن به این ایده که اختلالات روانی مانند اختلال کم‌توجهی بیش‌فعالی ممکن است با بیش از یک عامل ایجاد شود ، ممکن است که درک ما از علل و درمان سریع‌تر باشد ."

طبق نظر دکتر کارتر ، یافته‌ها حاکی از آن است که رویکردهای آینده با استفاده از ارزیابی‌های بالینی برای شناسایی نوع خاصی از اختلال عملکرد مغز که ممکن است در درمان علائم patient's نقش داشته باشند ، ممکن است به رویکرد هدفمند تری برای درمان کمک کند . به عنوان مثال ، داروهایی که ممکن است در گروهی از بیماران ADHD به خوبی کار نکنند ، ممکن است برای یک گروه خاص موثر باشند که از یک مسیر علی خاص ناشی می‌شود .
منبع سایت علم روز

چهارشنبه 19 دی 1397
بؤلوملر :