این چیزی است که مغز عمدا ً فراموش می‌کند
ظاهرا ً دو منطقه مغزی نقش محوری در فراموشی دارند
منبع :
دانشگاه آزاد اسلامی
خلاصه :
محققان تحلیل کرده‌اند که وقتی انسان‌ها می‌خواهند داوطلبانه چیزی را فراموش کنند در مغز چه اتفاقی می‌افتد . آن‌ها دو ناحیه از مغز را شناسایی کردند - - قشر پیش پیشانی و هیپوکامپ - - که الگوهای فعالیت آن‌ها ویژگی فرآیند فراموشی است . آن‌ها فعالیت مغز در بیماران صرعی را که به منظور برنامه‌ریزی جراحی در مغز کاشته شده‌بودند , اندازه‌گیری کردند .
محققان قرن بیستم و ماربورگ به هم‌کاری با همکاران بن , هلند , و بریتانیا در هم‌کاری با همکاران بن , هلند , و بریتانیا , آنچه را که در مغز رخ می‌دهد , بررسی کرده‌اند . آن‌ها دو ناحیه از مغز را شناسایی کردند - - قشر پیش پیشانی و هیپوکامپ - - که الگوهای فعالیت آن‌ها ویژگی فرآیند فراموشی است . آن‌ها فعالیت مغز در بیماران صرعی را که به منظور برنامه‌ریزی جراحی در مغز کاشته شده‌بودند , اندازه‌گیری کردند . این تیم در پی اعلام نتایج در مجله زیست‌شناسی کنونی ژورنال , در روز ۱۱ سپتامبر به صورت آنلاین منتشر شد .
نیکولای پارفینوویچ , رئیس اداره عصب روان‌شناسی در پیشاور , می‌گوید : " در قرن گذشته , تحقیقات حافظه در وهله اول بر درک اینکه چگونه اطلاعات می‌توانند با موفقیت به یاد آیند متمرکز بودند . " با این حال فراموشی برای سلامت عاطفی حیاتی است و به انسان‌ها این امکان را می‌دهد که بر روی یک کار تمرکز کنند . "
فعالیت ریتمیک و آزمون لغت
محققان فعالیت مغزی این بیماران را ثبت کردند که در قشر پیش پیشانی یا در ساختار عمیق‌تر , هیپوکامپ کار گذاشته بودند . آن‌ها شرکت کنندگان را با چند کلمه نشان دادند و از آن‌ها خواستند که به یاد داشته باشند یا فراموش کنند . یک آزمایش نشان داد که شرکت کنندگان در واقع کلماتی را که قرار بود کم‌تر از کلماتی که قرار بود به خاطر بیاورند , به یاد داشتند .
همانطور که آن‌ها تحلیل را انجام دادند , محققان توجه زیادی به فعالیت ریتمیک همزمان در هیپوکامپ و قشر پیش پیشانی داشتند . در طول فراموشی فعال , نوسانات در هر دو ناحیه مغز تغییرات مشخصی را در باندهای فرکانسی خاص نشان داد . در قشر پیش پیشانی , نوسانات بین سه و پنج هرتز بیشتر از دامنه تتا بود . آن‌ها با افزایش نوسانات در فرکانس‌های بالاتر , یعنی در هیپوکامپ , همراه بودند .
فراوانی فراموشی
این اطلاعات نشان داد که فعالیت در هیپوکامپ , یک منطقه مهم برای حافظه , توسط قشر پیش پیشانی تنظیم می‌شود . " " فعالیت در هیپوکامپ نه تنها سرکوب شده‌است بلکه به یک فرکانس متفاوت تبدیل می‌شود که در آن اطلاعات پردازش‌شده دیگر کدگذاری نمی‌شود . "
رویکرد درمانی بالقوه برای اختلال استرس پس از سانحه
این تیم معتقد است که تحقیق در مورد فراموشی داوطلبانه ممکن است اساس درمان‌های جدید اختلال استرس پس از سانحه باشد که باعث می‌شود بیمار دوباره خاطرات عاطفی منفی را دوباره زنده کند .

قشر پیش پیشانی که کنترل فعال فرآیندهای حافظه را اعمال می‌کند , ممکن است برای اهداف درمانی از طریق تحریک الکتریکی غیر تهاجمی یا تحریک الکتریکی , فعال شود . با این حال , فواید این درمان باید در مطالعات آینده مورد آزمایش قرار گیرند . "
منبع سایت علم روز

سه شنبه 18 دی 1397
بؤلوملر :