۵. نیازهای شناختی - دانش و درک ، کنجکاوی ، اکتشاف ، نیاز به معنا و پیش‌بینی .
۶. زیبایی‌شناسی نیاز به قدردانی دارد و به دنبال زیبایی ، تعادل ، شکل و غیره است .
۷. خود شکوفایی به تحقق پتانسیل شخصی ، تحقق خود نفس ، به دنبال رشد شخصی و تجربیات در اوج نیاز دارد .
۸. نیازهای Transcendence - شخص با ارزش‌هایی که فراتر از نفس شخصی ( به عنوان مثال ، تجربیات عرفانی و تجربیات خاص با طبیعت ، تجربیات زیبایی‌شناختی ، خدمت به دیگران ، پی‌گیری علوم ، ایمان مذهبی و غیره ) برتری دارد .
خود شکوفایی
Maslow ( ۱۹۴۳ ) به جای تمرکز بر آسیب‌شناسی روانی ، شرح مثبت ‌تری از رفتار انسانی تدوین کرد که بر آنچه که درست پیش می‌رود تمرکز کرد . او به پتانسیل انسانی علاقه‌مند بود و این که ما چگونه این پتانسیل را تحقق خواهیم داد .
آبراهام مزلو روانشناس ( ۱۹۴۳ ، ۱۹۵۴ ) اظهار داشت که انگیزه انسانی مبتنی بر افرادی است که به دنبال تحقق و تغییر از طریق رشد شخصی هستند . افراد خودی خود کسانی هستند که به انجام و انجام تمام کاری که قادر به انجامش هستند انجام می‌دهند .
رشد خود شکوفایی ( Maslow ، ۱۹۶۲ ) به نیاز به رشد شخصی و کشفی که در طول زندگی یک فرد وجود دارد ، اشاره می‌کند . برای Maslow ، فرد همیشه " در حال" شدن " است و هرگز در این شرایط ثابت باقی نمی‌ماند . در خود شکوفایی ، فرد به دنبال پیدا کردن معنی برای زندگی است که برای آن‌ها مهم است .
از آنجا که هر فرد منحصر به فرد است ، انگیزه خود شکوفایی افراد را در جهات مختلف هدایت می‌کند ( Kenrick و همکاران ، ۲۰۱۰ ) . برای برخی افراد خود شکوفایی را می‌توان از طریق ایجاد آثار هنری یا ادبیات ، برای دیگران از طریق ورزش ، در کلاس یا در یک محیط شرکت به دست آورد .
Maslow ( ۱۹۶۲ ) معتقد بود که خود شکوفایی می‌تواند از طریق مفهوم تجارب اوج اندازه‌گیری شود . این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که فرد به طور کامل دنیا را به خاطر آنچه هست تجربه می‌کند ، و احساس خوشحالی ، شادی و شگفتی وجود دارد .
مهم است که توجه داشته باشید که خود شکوفایی یک فرآیند مستمر برای تبدیل شدن به یک وضعیت ایده‌آل است تا یک دولت کامل بعد از ' ( هافمن ، ۱۹۸۸ ) .
مزلو شرح زیر از خود شکوفایی را ارایه می‌دهد :
این به تمایل فرد برای رسیدن به نفس ، یعنی به تمایل او برای تبدیل شدن به actualized در آنچه که به طور بالقوه است ، اشاره می‌کند .
فرم خاصی که این نیازها در نظر گرفته می‌شوند ، بسیار متفاوت از فرد به فرد است . در یک فرد ممکن است شکل میل به بودن یک مادر ایده‌آل را در نظر بگیرد ، به عبارت دیگر ممکن است athletically بیان شود ، و در عین حال ممکن است در نقاشی نقاشی یا در اختراعات نمایش داده شود ( Maslow ، ۱۹۴۳ ، ص . ۳۸۲ - ۳۸۳ ) .
ویژگی‌های افراد خودی :
اگر چه همه ما از لحاظ نظری قادر به تحقق بخشیدن به خود هستیم ، اغلب ما این کار را انجام نخواهیم داد ، یا فقط تا حد محدودی انجام خواهیم داد . Maslow ( ۱۹۷۰ ) تخمین زد که تنها ۲ درصد از مردم به خود شکوفایی می‌رسند . او به ویژه به خصوصیات مردمی که او آن‌ها را به عنوان افراد در نظر گرفته بود علاقه‌مند بود .
با مطالعه ۱۸ نفر به عنوان "خود - " ( از جمله آبراهام لینکلن و البرت انیشتین ) ۱۵ ویژگی فردی خود - را شناسایی کرد .
ویژگی‌های خودکارآمدی :
۱. آن‌ها واقعیت را به طور موثر درک می‌کنند و می‌توانند عدم قطعیت را تحمل کنند ؛
۲. خود و دیگران را به خاطر آنچه که هستند بپذیرید .
۳. خودجوش در تفکر و عمل ؛
۴. مشکل محور ( نه خود محور ) ؛
۵. حس شوخ‌طبعی غیر معمول ؛
۶. توانایی نگاه به زندگی به طور عینی ؛
۷. بسیار خلاق
۸. ضربه زدن به enculturation ، اما نه به عمد غیر متعارف ؛
۹. نگران رفاه بشریت است؛
۱۰. توانایی قدردانی عمیق از تجربه پایه زندگی
۱۱. برقراری ارتباط بین فردی و فردی با چند نفر ؛
۱۲. تجربه اوج
۱۳. نیاز به حریم خصوصی
۱۴. رویکرد دموکراتیک

۱۵. اخلاق قوی اخلاقی / اخلاقی .
منبع سایت روانشناسی ساده

شنبه 15 دی 1397
بؤلوملر :